méltatások

Feledy Balázs:
Látvány és jelentés

katalógusbevezető 2003

Tánczos Krisztina képei láttán első érzetünk az lehet, hogy – hagyományos frazeológiában természetelvű festővel van dolgunk, csendéletei, tájai, mezői – ezekben messze ívelő utakkal, ösvényekkel – erdő részletei, vizei, égboltjai mintha egyfajta panteisztikus szemléletet tárnának elénk.
Ám azt is azonnal látjuk, hogy itt többról van szó, valami van a kép felülete mögött (alatt), illetve a képben, melynek befogadásához nemcsak vizuális, hanem intellektuális receptorainkra is szükség van …

Küldetés, olaj, vászon 70x82 cm 2002 (magántulajdon)
Küldetés, olaj, vászon 70×82 cm 2002 (magántulajdon)
Végtelen, olaj, vászon 90x130 cm 2001
Végtelen, olaj, vászon 90×130 cm 2001

Feledy Balázs:
Bemutatjuk Tánczos Krisztinát

Artmozaik 2003

Kortárs művészeti kiállításokon sok esetben trendekkel találkozunk, jellemző jelenségekkel, melyek látványa azonnal sugallja a korhangulatot, azt a posztmodernitást, ami a multikulturalizmusban gyökerezik, és aminek összetartó
kapcsa immár egyfajta művészeti világháló. Tánczos Krisztina egyéni, másoktól tisztán elkülöníthető festészetével hívta fel magára a figyelmet. Az értékelő sorokat a fiatal művész ars poeticájának idézetei hangsúlyozzák…

Balázs Sándor: Kesernye idill

Demokrata 2004

A képpel szemközt állandó várakozás, Ahogy valamiképpen megvalósulása legyen annak, amit szeretnénk igazságnak gondolni. Vagy ahogy Goethe emliti, aminek láttán önkéntelen azt kellene mondanunk: igy van, így jó! A néha alkonynak tűnő magyar képzőművészetben születnek ilyen művek! …

Vizafogó, olaj, vászon 95x130 cm 2002
Vizafogó, olaj, vászon 95×130 cm 2002
2. Szigetnél, folyónál, o.v. 60x90 cm 2007
Szigetnél, folyónál, olaj, vászon 60×90 cm 2007

Pásztor Jolán:
Tánczos Krisztina kiállítása

Kecskeméti Napok 2004

Tehetséges fiatal festőművész mutatkozik be szeptember 17-én 18 órakor a kecskeméti Forrás Galériában. Tánczos Krisztina 1971-ben Budapesten született. A Képző- és Iparművészeti szakközépiskolában keramikus képzést kapott, ismereteit később Ausztriában kamatoztatta …

Sinkó István:
Kereső az úton

Új Művészet 2005

Ki a kereső? A szabadkőművesek beavatási szertartásán keresőnek nevezik a még be nem avatott (tehát útját kereső) személyt, aki a procedúrák nyomán felvételt nyerhet a Páholyba. Tamino és Pamina ilyen keresők voltak Sarastro birodalmában, ahogy azt Schickaneder és Mozart Varázsfuvolájából ismerhetjük. Ilyen kereső – bár nem teljesen beavatatlan, inkább csak ifjú kora révén nevezhető annak – Tánczos Kriszta is, aki többedik kiállitása után is úton van…

Ádám és Éva
Ádám és Éva, olaj, vászon 85×105 cm, 2004
Mégis, olaj, vászon 70x120 cm 2003
Mégis, olaj, vászon 70×120 cm 2003

P. Szabó Ernő:
Az emberi lélek változásai

Magyar Nemzet 2006

Fiatal, pályája elején álló festőművész alkotásait mutatja be a Magyar Telekom Galéria. Tánczos Krisztina 2001-ben végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. Korábbi kerámiatanulmányaira is utal festményei anyagszerűsége, felületei – amelyekre gyakran festőkéssel viszi fel a festéket – plasztikusak, sajátos esztétikai minőséget hordoznak …

Balázs Sándor:
Emlékezet és képzelet

Műértő 2008

A labirintusban megtalálni önmagát, a tehetségéhez, mentalitásához és habitusához illőn mért, a letisztuláshoz vezető utat – a művész számára megalapozó feladat. Tánczos Krisztina az elhatározó döntés idején, amikor a kortárs képzőművészet rengetegébe került – ahol bizony gyakran a többre hivatottak is eltévednek – tehát a tájékozódás és irányszabás idején megkereste a maga ösvényét…

Földszilánk, olaj, vászon 80x120 cm 2007
Földszilánk,olaj, vászon 80×120 cm, 2007
Hovatartás, Polisz méltatás
Hovatartás, tus 40×30 cm, 2008

Balázs Sándor: Hovatartás

Polisz 2008

Blondin Károly, az egykor híres magyar kötéltáncos azt említi emlékirataiban, hogy fönn a kötélen azonnal elveszítette volna egyensúlyát, ha direkt módon és folyton annak megtartására gondolt volna: gondolatait mindig arra kellett irányítania, hogy a végén hogy fog leszállni a kötélről.
Tanulságos az egyensúly keresésének és fönntartásának e meglepő formája. Mintha minden úgy volna kimérve ebben a világban, hogy valami végső pontra vetett tekintettel érdemes csak létezni. És ez a végső pont mintha visszafelé determinálná, és folytonosan mérlegre tenné minden egyes cselekedetünket. A kötéltáncos esetében ez erősen nyilvánvalónak tűnik …

Sinkó István: Utakról, Tánczos Krisztina Jelenlét című kiállítása

Új Művészet, 2020

„Az út örökkévaló és minden rendjén-való.”
TAO TE KING: AZ ÚT ÉS ERÉNY KÖNYVE (Weöres Sándor fordítása)
Meghatározó motívuma Tánczos Krisztina képeinek az út – akár földön, akár vízen vagy égbe nyúló létrán át vezet, de szinte mindig jelen van művein. Mintegy húszévnyi pálya képmetszeteit tekinthetik meg a nézők az Újpest Galériában. Amúgy nem sűrűn jelentkezik kiállitásokkal, a mostani válogatás jól tükrözi választott útját a festészet rengetegében. Képi nyelve erősen kötödik a 19. század végi, főként északi szimbolista festőkhöz …

Újpest Galéria 2020, A Fal
A Fal, olaj, vászon 60 x 60 cm, 2020
1. Szent Mihály 22x40 cm 2019 HITEL GRAFIKA
Szent Mihály, tus, 22×40 cm 2019

Balázs Sándor:
Táj-tűnődések

hitel 2021

„Magas falak között vezet az élet útja, s a messzeségbe olvad.” (Tu Fu)

A művészetekről való beszéd kutathatósága – alkotó és befogadó, s nemkülönben az értelmező számára – kétségtelenül számos nehézséggel jár. A vizuálisan vagy textusként megjelenő további nyelvi – nyelvbe átfordítása, az egzakt közlés gyakran távolinak, elérhetetlennek tetszik. …

Hudra Klára: Ég és föld között-Bekezdések Tánczos Krisztina művészetéhez

Kortárs: 2024/5. 45-64.pp

Tánczos Krisztina festőművész alkotásairól megjelent írás a Kortárs folyóirat 2024 májusi számában
A Fal, olaj, vászon 60 x 60 cm, 2020